Rabu, 28 April 2010

Muslim Moro: Dari Satu Penjajah Ke Penjajah Lainnya






Penjajahan golongan kuffar ke atas umat Islam terus berlaku dan salah satu bangsa yang masih dijajah pada saat ini adalah bangsa Moro. Bukan kebetulan, sememangnya bangsa Moro adalah Muslim dimana mereka menghadapi operasi penguasa Filipina sepanjang waktu ke waktu.


Islam dan Moro sudah terjalin sejak ribuan tahun lamanya. Seorang tabib dan ulama Arab bernama Karimul Makhdum dan Raja Baguinda datang ke Filipina Selatan, iaitu di kepulauan Sulu dan Mindanao pada tahun 1380. Mereka berdua memperkenalkan ajaran Islam kepada penduduk di kawasan itu.


Ajaran Islam yang syumul menarik minat golongan bangsawan dan raja. Salah satunya adalah Kabungsuwan Manguindanao, raja terkenal dari Manguindanao, yang akhirnya memeluk Islam. Dari sinilah awal peradaban Islam bermula di wilayah ini. Pada masa itu, sudah diperkenalkan sistem pemerintahan dan hukum iaitu Manguindanao Code of Law atau Luwaran yang berdasarkan atas Minhaj dan Fathu-i-Qareeb, Taqreebu-i-Intifa dan Mir-atu-Thullab.


Manguindanao sendiri kemudian menjadi seorang Datu yang berkuasa atas propinsi Davao di bahagian tenggara pulau Mindanao. Disebabkan daripada itu, Islam telah tersebar ke pelbagai daerah sekitarnya, terutama di daerah kepulauan dan pantai. Sepanjang garis pantai kepulauan Filipina semuanya berada dibawah kekuasaan pemimpin-pemimpin Islam yang bergelar Datu atau Raja. Menurut para ahli sejarah kata Manila (ibukota Filipina sekarang) berasal dari kata Amanullah (negeri Allah yang aman).




Penjajahan Sepanyol






Pada tahun 1521, Sepanyol dengan pimpinan Ferdinand de Magelllans datang ke Filipina dengan tujuan untuk menjajah negara tersebut. Mereka telah berjaya menakluki semua negeri kecuali di wilayah selatan yang dikuasai oleh golongan Islam. Berbeza dengan wilayah-wilayah lainnya, penduduk wilayah selatan yang majoriti Muslim tidak sudi hidup dalam penjajahan. Sepanyol telah menghabiskan 375 tahun untuk menakluki kaum Muslimin.



Setelah Sepanyol berkuasa, merekalah yang menerapkan imej buruk terhadap kaum Muslim Filipina. Sepanyol menyebut kaum Muslimin dengan sebutan “Moor.” Dalam bahasa Sepanyol, Moor bererti buta huruf, jahat, tidak bertuhan dan huramentados (tukang bunuh). Disesuaikan dengan bahasa Filipina, Moor kemudian diganti menjadi Moro. Inilah sejarah penyebutan nama Muslim Moro dan terus melekat sampai ke hari ini.



Sepanyol tidak hanya menjajah, tapi juga membawa misi Kristian di bumi Islam tersebut. Pada tahun 1578, negeri Matador ini telah menaikkan semangat rakyat Filipina untuk memerangi orang-orang Islam di selatan. Sepanyol melabelnya dengan nama perang suci, hingga dari sinilah kemudian timbul kebencian dan rasa curiga orang-orang Kristian Filipina terhadap Bangsa Moro yang Islam hingga sekarang. Sejarah mencatat, orang Islam pertama yang masuk Kristian akibat politik yang dijalankan kolonial Sepanyol ini adalah isteri Raja Humabon dari pulau Cebu, kemudian Raja Humabon sendiri dan rakyatnya.



Penjajahan Amerika Syarikat






Setelah penjajahan Sepanyol berakhir, Filipina didatangi oleh satu kuasa penjajahan yang lebih kurang kejamnya iaitu AS. Sepanyol, dengan tanpa rasa malu seolah-olah Mindanao dan Sulu kepunyaan mereka telah menjual Filipina kepada AS. Harganya? Konon mencapai US$ 20 juta, harga yang sangat banyak pada tahun 1898. Penjualan ini diurus dalam Traktat Paris.


Orang Islam Filipina sememang telah benci terhadap penjajah dimana mereka telah berpura-pura mengambil hati orang-orang Islam agar tidak melakukan pemberontakan. Pada tahun 1903-1913 pihak AS telah mula melakukan peperangan dan perlawanan dengan Bangsa Moro. Strategik AS tidak hanya berjalan secara fizikal dalam peperangan malahan mereka juga melancarkan dengan cara yang lebih dahsyat kesannya kepada Muslim Moro, iaitu dengan pendidikan dan ajakan.


Hasilnya, kesatuan politik kaum Muslim tidak terjalin dan yang paling ironis, budaya Islam yang sedikit demi sedikit semakin hilang dari masyarakat Muslim Moro.



Masa Peralihan





AS telah menggantikan semua sistem yang dipakai bangsa Muslim Moro. Pada intinya ketentuan tentang hukum AS merupakan legalisasi penyitaan tanah-tanah kaum Muslimin (tanah adat dan ulayat) oleh pemerintah kolonial AS dan pemerintah Filipina di Utara yang menguntungkan para kapitalis.



Manuel L. Quezon, seorang senator, (1936-1944) telah berusaha memperbanyakan jumlah bangsa Filipina non-Muslim. Konsep penjajahan AS melalui koloni diteruskan oleh pemerintah Filipina, sehingga perlahan-lahan tapi pasti orang-orang Moro menjadi minoriti di tanah kelahiran mereka sendiri.






Masa Pasca Kemerdekaan hingga sekarang




Filipina telah mencapai kemerdekaan pada tahun 1946 tetapi nasib bangsa Moro tidak pernah berubah sampai sekarang. Pemerintahan Filipina menjelma menjadi penjajah yang lainnya, bahkan sama kejamnya. Dalam masa kemerdekaan Filipina, Muslim Moro sedar bahawa perjuangannya harus bersatu, tidak boleh berpecah belah. Kesan daripada itulah, maka terbentuklah MIM, Anshar-el-Islam, MNLF, MILF, MNLF-Reformis, BMIF.


Namun demikan, pepecahan di kalangan pemimpin bangsa Moro telah melemahkan perjuangan mereka sendiri secara keseluruhan. Dibandingkan dengan masa pemerintahan semua presiden Filipina dari Jose Rizal sampai Fidel Ramos maka masa pemerintahan Ferdinand Marcos merupakan masa pemerintahan paling kejam bagi Bangsa Moro.


Pembentukan Muslim Independent Movement (MIM) pada 1968 dan Moro Liberation Front (MLF) pada 1971 tidak boleh dilepaskan dari sikap politik Marcos.



MLF sebagai induk perjuangan Bangsa Moro akhirnya terpecah. Pertama, Moro National Liberation Front (MNLF) pimpinan Nurulhaj Misuari yang berideologikan nasionalis-sekular. Kedua, Moro Islamic Liberation Front (MILF) pimpinan Salamat Hashim, seorang ulama pejuang, yang murni berideologikan Islam dan bercita-cita mendirikan negara Islam di Filipina Selatan.






Namun dalam perjalanannya, ternyata MNLF pimpinan Nur Misuari mengalami perpecahan kembali menjadi kelompok MNLF-Reformis pimpinan Dimas Pundato (1981) dan kelompok Abu Sayyaf pimpinan Abdurrazak Janjalani (1993). Perpecahan ini telah melemahkan perjuangan Bangsa Moro secara keseluruhan dan memperkuat posisi pemerintah Filipina dalam menghadapi Bangsa Moro.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan