Rabu, 21 April 2010

Sejarah Perjuangan Hizbullah di Lubnan


Hizbullah atau Hezbollah bermaksud Penolong Allah. Kumpulan Islam mazhab Syiah ini merupakan sebuah part politik di Lubnan. Hizbullah juga mempunyai pasukan tentera dan kegiatan awam yang berkesan di Lubnan. Hizbullah wujud berikutan penjajahan tentera Israel terhadap selatan Lubnan pada 1982 dan tahun 2000. Pemimpin utamanya kini ialah Sayyid Hassan Nasrallah.


Hizbullah terbentuk hasil inspirasi kejayaan Revolusi Iran pada tahun 1979 pimpinan mullah terkenal Ayatollah Ruhullah Khomeini. Pada tahun 1982 , pilihan terbaik umat Islam di Lubnan bagi mengatasi penjajahan Israel 1982 atau dikenali sebagai Perang Lubnan ialah meniru cara dan gaya kepimpinan ulama dalam Revolusi Islam Iran. Kebetulan pula ramai orang Islam mazhab Syiah di Lubnan , Syria dan Jordan dan Iraq sendiri. Setiap negara tersebut mempunyai kumpulan atau parti yang dinamakan Hizbullah.


Amerika Syarikat selaku sekutu / boneka Israel menuduh sumber kewangan Hizbullah adalah daripada kerajaan Syria dan kerajaan Iran. Jika Amerika menjadi sekutu Israel dibenarkan, mengapa Syria dan Iran tidak boleh menjadi sekutu Lubnan. Sedikit sebanyak masalah kewangan, keselamatan dan minyak yang amat diperlukan oleh Lubnan disumbangkan oleh Syria dan Iran.


Syria dan Iran sendiri rela dan terpaksa membantu jirannya dari segi politik , kewangan , persenjataan dan perkaderan. . Jirannya yang kuat pastinya menjadi benteng sebelum Israel dapat sampai ke negara Syria dan Iran. Majoriti penduduk Iran adalah bermazhab Syiah . Sokongan dan dokongan terhadap pengikut Syiah di negara jiran terdekat mempunyai keuntungan politik kepada survival Revolusi Islam Iran.


Israel telah lama menjadi proksi Amerika Syarikat untuk menguasai kekayaan petroleum di Iran , Iraq, Arab Saudi dan lain-lain. Selagi peperangan berlaku di luar Amerika, Selagi itulah Amerika akan selamat.

Amerika menganggap serangan Israel ke atas Hizbullah ini sebagai sebahagian dari rancangan membendung dan mengatasi keganasan. Sebelum ini sumber 'pengganas' di Afghanistan dan Iraq telah dihapuskan. Sementara sumber 'pengganas' di Indonesia telah dilumpuhkan oleh alam semulajadi iaitu tsunami 2003, Gunung Merapi 2006 dan tsunami 2006. Sumber 'pengganas' di Mindanau ,Filipina telah dilumpuhkan pada tahun 2002 yang lalu.

Kerajaan Syria dan Iran memang mengaku membantu Hizbullah tapi menafikan bantuan senjata. Melalui Pergerakan Amal, Hizbullah menjadi parti politik yang sah mewakili masyarakat Syiah di Lubnan. Hizbullah menjadi parti terbesar dan pengaruh yang kuat di Lubnan.

Parti Hizbullah diktiraf oleh kerajaan dan dibenarkan menyertai Pilihan raya umum bagi mengendurkan dan mengurangkan unsur militan dalam Hizbullah. Namun unsur militan Hizbullah tidak dapat dibendung sepenuhnya.

Penduduk Lubnan terbahagi kepada Islam dan Kristian. Penduduk Islam dan Kristian sendiri bertempur sesama sendiri dan agak lama. Bagi mengendurkan pertelingkahan itu, jawatan Presiden Lubnan diserahkan kepada puak Kristian dan jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada puak Islam.

Presiden Lubnan Emil Lahoud merupakan seorang Kristian. Sementara Perdana Menteri Lubnan Fouad Siniora seorang Islam.

Parti Hizbullah menguasai 18% dalam pilihan raya Lubnan 2005. 23 dari 128 kerusi dimenangi oleh Hizbullah, kebanyakannya di bahagian selatan, yang bersempadan dengan utara Israel. Segelintir mereka ini sebenarnya pelarian Palestin sejak tahun 1948 lagi. Pelarian Palestin ini menyerap menjadi Hizbullah. Pada peringkat awal, pelarian Palestin tidak disenangi oleh warga asal Lubnan sendiri.

Hizbullah yang dipimpin leh Sayyid Hassan Nasrallah menguasai segenap pemikiran dan keperluan masyarakat Syiah khususnya . Hospital , tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan perkhidmatan berita disediakan oleh Hizbullah. Pelbagai projek ekonomi dan kemudahan infrastruktur telah dibina atas nama Hizbullah yang dipanggil 'Jihad al-Bina'.

Malangnya perubahan sikap positif Hizbullah ini tidak disenangi oleh Israel. Israel terus-terusan melabelkan Hizbullah sebagai pertubuhan pengganas atau 'teroris' . Amerika Syarikat, United Kingdom dan Kanada menyetujui cap pengganas ini. Sebaliknya Kesatuan Eropah tidak menafikan Hizbullah sebagai pertubuhan pengganas , kecuali Imad Mugniyah .

Imad Mugniyah ialah pegawai perisik kanan yang telah dibuktikan sebagai pengganas .
Hizbullah diperkuatkan dengan penyertaan ribuan Pasukan Pengawal Revolusi Iran dan kewangan Iran. Bantuan kewangan Iran ini atas nama membantu Program Pemulihan Islam Lubnan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan